-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا مراد از وضو گرفتن، طهارت ظاهري است؟

خير، مراد طهارت ظاهري نيست. اگر خداوند درباره وضو گرفتن مي​فرمود وضو بگيريد براي آنكه پاك شويد، انسان خيال مي​كرد كه اين آب ظاهر بدن را شستشو مي​كند و به انسان طهارت ظاهري مي​دهد؛ اما اين معنا را درباره تيمم هم مي​فرمايد، كه تيمم بگيريد، صورت را خاك آلود كنيد، تا پاك شويد. آب ممكن است انسان را به طهارت ظاهري طاهر كند؛ اما دستها را خاك آلود كردن و به صورت كشيدن، انسان را به «طهارت معنوي» مي​رساند.



در تشريح تيمم مي​فرمايد «فَلَم تَجدوا ماءً فَتيمَّموا صَعيداً طَيّباً فامْسَحوا بِوُجوهكم و أَيدِيكم منه ما يُريد الله ليجْعل عليكم مِنْ حَرَجٍ ولكن يُريد ليُطهّركم و لِيُتمّ نِعمته عَليكم لَعلّكم تَشكرون» مائده/6 [آنجا كه آب نيافتيد از خاك طيب و پاك استفاده كرده و تيمم كنيد. چهره و دستها را از معبد روي زمين خاك آلود و مسح كنيد. خدا نمي​خواهد بر شما تنگ بگيرد، ليكن اراده پاكي شما را نموده و مي​خواهد نعمت خويش را بر شما تمام كند. باشد كه سپاس گزاريد.]



برخي از فقها از اينكه انسان تنها دست به سنگ صاف بزند و به صورت بكشد اشكال كرده گفته​اند چون در آيه كريمه آمده «منه» پس چيزي بايد از زمين به صورت انسان بچسبد؛ بايد صورت را خاك مالي كرد تا گرد و غبار از زمين به صورت بچسبد.



آنگاه فرمود خداوند نمي​خواهد هيچ گونه دشواري بر شما تحميل كند بلكه مي​خواهد شما را پاك كند. معلوم مي‎شود انسان از اين كه در تيمم خاك را به صورتش مي‎مالد پاك مي‎شوداز چه چيزي پاك مي​شود؟ بديهي است اين عمل غرور و تكبر را از انسان مي​گيرد و انسان را تطهير مي​كند. اگر انسان را تطهير كرد ديگر انسان در برابر خواسته خداوند سخني ندارد؛ نمي​گويد «من نظرم آن است» پس طهارتي كه مطلوب پروردگار است پاك شدن از غرور و كبر است.








آية الله جوادي آملي


حكمت عبادات



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.